Om Friluftsloppen

Friluftsloppen – fra ide til virkelighed

Friluftsliv har altid været en del af mit liv. I min barndom var der plads til at udforske naturen og dens muligheder i det mørke nordjylland. Siden hen kom jeg til København og uddannede mig blandt andet til friluftsvejleder på Paul Petersens Idrætsinstitut. Her fik jeg anskaffet mig en masse nyt udstyr. Efter uddannelsen blev jeg ansat  i Friluftsland, hvor muligheden for det nyeste udstyr lå lige for ens fødder.  Alt friluftsudstyr blev opgraderet og mere udstyr fandt vej ind beholdningen. 

Efter et par år med det ræs kunne jeg kigge tilbage på et kælderrum, der bugnede af overflod og forbrug. Med mottoet “den med mest udstyr, når han dør, har vundet” i baghovedet blev jeg en smule flov. Der var brugt flere penge på udstyr end på reelt at være ude og opleve. Min barndom bød på friluftsliv i slidte bukser, udtrådte sko og hjemmestrikkede uldsweatre. Så jeg spurgte mig selv: “Er al denne overflod, virkeligt nødvendigt for at nyde friluftslivet?”. Jeg besluttede mig for at sælge ud af det overflødige og kun beholde det mest nødvendige. Jeg erfarede dog, at der ikke rigtig fandtes nogen muligheder for specifikt at sælge brugt friluftsudstyr.


Det blev startskuddet til ideen om et online friluftsloppemarked med salg af brugt friluftsudstyr tilbage i 2011.  Facebook dannede rammen og gruppen Friluftsloppen Friluftsloppemarked “one man’s trash is another man’s treasure” blev oprettet. Her kunne man som friluftsmand eller friluftskvinde dyrke sin passion for friluftslivet og samtidigt være med til at beskytte miljøet gennem genbrug af godt friluftsudstyr.

I 2014 spurgte jeg Jakob, om han var interesseret i at være partner i Friluftloppen.

Vi begyndte at arbejde på at gøre Friluftsloppen til et stærkere brand, hvor blandt andet Friluftsloppens nuværende logo, som de fleste kender det idag, blev lanceret i samarbejde med blandt andre Animade.dk. Vi forsøgte også på forskellige måder at rykke os fri af Facebook ved blandt andet at arrangere et stort live-loppemarked i København. Her fandt vi hurtigt ud af, at potentialet lå i den specifikke handel med brugt friluftsudstyr online. VI var nu oppe på knap 8000 medlemmer.

I årene frem til 2016 har Friluftsloppens Friluftsloppemarked vokset sig større og større. I 2016 rundede vi to store milepæle med først 15.000 og siden 20.000 gruppemedlemmer. Det blev klart for os, at det var tid til at gøre noget ved det. Vi følte os forpligtede til at skabe Friluftsloppen i en ny og bedre version.

Foråret 2017 blev et vendepunkt for os. Vi gik i gang med at skabe en ny platform for Friluftsloppen i samarbejde med wiwedesign.dk. Her var det vigtigt for os at imødekomme brugernes ønsker for overblik, overskuelighed, struktur, nemme features og et lækkert design. Der blev arbejdet i døgndrift for at få hjemmesiden færdig og d. 28 april kunne vi stolte lancere www.friluftsloppen.dk – En online handelsplads for brugt friluftsudstyr. Samtidigt med dette annoncerede vi også, at Friluftsloppen Friluftsloppemarked på Facebook ville bestå og, at den sideløbende med www.friluftsloppen.dk skulle danne grundlag for en bredspektret mulighed for privat handel med brugt friluftsudstyr.

Friluftsloppen tror meget på quid pro quo.  Vi mener, at vi som friluftsfolk er nød til at pleje og dyrke fællesskabet. Kun derved kan vi sammen styrke friluftslivet i alle dets facetter, uanset om det være sig ture, grej, arrangementer osv. Hvis alle aktuelle aktøre lukker sig om sig selv, og derved kun har sig selv nærmest, dør mulighederne og vores fælles passion for friluftsliv. 

Jakob og jeg begyndte så småt at tænke Friluftsloppen mere som et on-going projekt uden slutdato. Med mantraet: “hvor langt kan vi nå?” begyndte vi at tænke ud af boksen for at teste brandets potentiale. Vi etablerede nye samarbejder med bla. Outsite.org og Skiers.dk under konceptet “Quid Pro Quo”. Jakob og jeg mødtes i efteråret for at brainstorme, og her kom der nye ideer  på banen i kølvandet på endnu en milepæl på 25.000 medlemmer. Som nyeste ting igangsatte vi et nyt socialt pro bono initiativ: “Grej med varme”. Vi følte, at vi havde et ansvar og en potentiel chance for at hjælpe hjemløse borgere med ordentlig beklædning og udstyr til at kunne øge chancerne for overlevelse i det københavnske hjemløsemiljø.

I 2019 nærmede medlemsantallet sig de 30.000 medlemmer. Hjemmeside, likeside og forum kørte stille og roligt fremad. Men her sluttede også en æra – Kristian valgte at hoppe videre på nye eventyr efter ni år som Friluftsloppen og overdrog hele foretagenet til Jakob, som driver det idag.

Den grønne tanke

Friluftslivet står overfor store miljømæssige udfordringer, der påvirker de muligheder, vi har for at opleve den storslåede natur, vi lever i og med. Regnskovene svinder ind, indlandsisen smelter, vandende stiger, hvilket alt sammen har en massiv indvirkning på jordens flora og fauna. Disse globale forandringer er blandt andet også påvirket af produktionen af friluftsudstyr, som vi er forbrugere af.

Friluftsloppens mission er helt enkelt at forsøge at skabe en bedre balance imellem forbrug af friluftsudstyr og belastning af miljøet. Vi har altid ment, at der findes et stort paradox i friluftsverdenen. Som friluftsfolk er vi på den ene side dybt fascinerede og måske endda afhængige af verdens storslåede natur. En natur vi ønsker at udforske og dyrke alene eller sammen med andre. På den anden side er vi selv med til at belaste miljøet og den natur, vi elsker så højt. Mange af os er gået hen og er blevet storforbrugere af friluftsudstyr med gadgets, Gore-Tex, G-1000 og andet godt. Vi higer efter det nyeste udstyr, der kan erstatte sidste års model, da det potentielt kan gøre den næste tur i naturen bare lidt federe – i den natur, der er tilbage. Missionen er grøn, lige som græsset og bladene omkring os, og vi håber, at folk vil være med til at holde liv i friluftslivet.

Den grønne tanke om genbrug af friluftsudstyr går hånd i hånd med tanken om at beskytte vores natur. Det er den, vi er afhængige af, det er i den, vi opnår fantastiske oplevelser, og det er den, vi ønsker at kunne præsentere for vores børn.



Friluftsloppens venner